Klachtenregeling
(bron KNGF, SKF)
Een klacht kan gaan over allerlei zaken. Zo kunt u  niet tevreden zijn over de communicatie tussen u en de fysiotherapeut of de behandeling is niet verlopen zoals u had verwacht.
Als u het probleem niet samen met de fysiotherapeut kunt oplossen of u heeft  een goede reden om niet meer met de fysiotherapeut in gesprek te willen gaan, dan kunt u een klacht indienen bij de klachtenregeling via het SKF, Stichting Keurmerk Fysiotherapie.

Na ontvangst van uw klacht wordt eerst gecontroleerd of we deze kunnen behandelen.
We bekijken onder andere of de fysiotherapeut (of de praktijk waar hij werkzaam is), is aangesloten bij de klachtenregeling en of u gerechtigd bent om een klacht in te dienen. Zo nodig vragen we u om aanvullende informatie.

Als we de klacht gaan behandelen dan neemt een onafhankelijke klachtenfunctionaris contact met u op.
Deze klachtenfunctionaris kan u zo nodig ondersteunen bij het indienen van de klacht en bemiddelt tussen u en de fysiotherapeut.
Het doel is om op een laagdrempelige manier een oplossing voor uw klacht te vinden.
De klachtenfunctionaris zal u vragen om de klacht verder toe te lichten en legt uit hoe de bemiddeling verder verloopt.
Daarna neemt de klachtenfunctionaris telefonisch contact op met de betreffende fysiotherapiepraktijk en legt uw verhaal voor. Met de reactie hierop komt de klachtenfunctionaris weer bij u terug, en dat proces herhaalt zich totdat alle standpunten over en weer bekend zijn.
De klachtbehandeling wordt afgesloten met een schriftelijke verklaring van de fysiotherapeut.
In dit eindoordeel geeft de fysiotherapeut aan tot welke conclusies de klacht heeft geleid en welke beslissingen hij heeft genomen, of er maatregelen worden getroffen en op welke termijn.
Ben u hier tevreden mee dan wordt de klachtbehandeling afgesloten. In de meeste gevallen vinden klager en fysiotherapeut samen een bevredigende oplossing voor de klacht.

Bent u niet tevreden over de geboden oplossing of de afhandeling van de klacht?
Dan kant u binnen één jaar na ontvangst van het schriftelijke oordeel van de fysiotherapeut uw geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Fysiotherapie.
Voorwaarde is dat de gebeurtenis waarover u klaagt niet langer dan 5 jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Hier vind u meer informatie.